«Άρθρο του Προέδρου του Ε.Ε.Α Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, για την προεκλογική περίοδο και τις επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς

Ο κόσμος της αγοράς, της πραγματικής οικονομίας δηλαδή, έχει επισημάνει πολλές φορές ότι κάθε εκλογική διαδικασία σημαίνει παύση δραστηριοτήτων και δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο το οικονομικό και βέβαια το επιχειρηματικό κλίμα. Μπορώ να πω με βεβαιότητα λοιπόν ότι μία προεκλογική περίοδο, ειδικά αν είναι παρατεταμένη, προκαλεί αλυσιδωτές αρνητικές εξελίξεις στη λειτουργία της αγοράς. Κατά μία έννοια είναι λογικό να συμβαίνει αυτό, καθώς κάθε φορά μπροστά στις επερχόμενες αλλαγές ο κόσμος «κουμπώνεται», η κατανάλωση μειώνεται και όλοι περιμένουν να δουν τα νέα δεδομένα που θα προκύψουν από την όποια εκλογική αναμέτρηση.

Να γιατί το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έχει τονίσει με όλους τους τρόπους ότι οι συζητήσεις για εκλογές προκαλούν αναστάτωση στην επιχειρηματική δραστηριότητα. Μία οικονομία για να λειτουργήσει αποτελεσματικά και με αναπτυξιακή προοπτική χρειάζεται συνθήκες σταθερότητας. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι ξορκίζουμε τις εκλογές, καθώς η ψήφος είναι το υπέρτατο δικαίωμα του πολίτη σε μία δημοκρατική κοινωνία. Επισημαίνουμε όμως τις παράπλευρες απώλειες των συζητήσεων για εκλογές και των μεγάλων σε διάρκεια προεκλογικών περιόδων. Κυρίως αυτών που σχετίζονται με την ανάδειξη κυβερνήσεων, δηλαδή των εθνικών εκλογών. Κάνω αυτή την επισήμανση καθώς τα πράγματα στις δημοτικές εκλογές είναι λίγο διαφοροποιημένα.

Οι κοινωνίες είναι μικρότερες, οι εντάσεις σαφώς περιορισμένες, σε πολλές περιπτώσεις η κομματική ταυτότητα παίζει τον μικρότερο ρόλο, ενώ σε κάποιες –ελάχιστες- περιπτώσεις, οι αυτοδιοικητικές εκλογές τονώνουν το επιχειρηματικό κλίμα. Αναφέρομαι κυρίως στις δραστηριότητες των υποψήφιων δημάρχων και δημοτικών συμβούλων που για να πραγματοποιήσουν έναν προεκλογικό αγώνα αναγκάζονται να διαθέσουν κάποια χρηματικά ποσά για την προώθηση των υποψηφιοτήτων τους και για την προεκλογική τους καμπάνια. Και τις περισσότερες φορές –κυρίως για ψηφοθηρικούς λόγους- το κάνουν στα στενά όρια της τοπικής κοινωνίας.

Έτσι βλέπουμε κατά τη διάρκεια τέτοιων περιόδων να παίρνουν «ανάσα» επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των εκδόσεων, της επικοινωνίας, της διοργάνωσης εκδηλώσεων, κλπ. Σε γενικότερες γραμμές αυτό που απαιτείται κατά τη γνώμη μου είναι μικρές προεκλογικές περίοδοι ώστε να μην «παγώνει» τελείως η κίνηση στην αγορά και κυρίως ωριμότητα από κόμματα και πολίτες έτσι ώστε να μην κυριαρχούν φαινόμενα όπως η πόλωση και οι έντονοι διαξιφισμοί.

Οφείλουμε όλοι να κατανοήσουμε ότι οι εκλογές μας δίνουν τη δυνατότητα να αποφασίζουμε για το μέλλον το δικό μας και του τόπου μας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εξελίσσονται σε «πεδία μαχών». Στο τέλος της ημέρας, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, θα είμαστε υποχρεωμένοι να συμβιώσουμε, να συνεργαστούμε, να συμπορευθούμε. Και αυτό είναι και το μεγάλο μήνυμα της Δημοκρατίας.