Επιτρέψτε μου, πριν τοποθετηθώ για το εν λόγω σχέδιο νόμου, επειδή αναφέρατε κάτι κύριε Υπουργέ, σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ και τον ιδιωτικό τομέα,

θα ήθελα να πω σε συνέχεια των όσων ελέχθησαν από τον συνάδελφό μου πριν ότι μοντέλο συνεργασίας ιδιωτικού και δημοσίου τομέα αποτελεί και ο ΑΔΜΗΕ, διότι εκεί έχουμε μια σημαντική επένδυση μιας μεγάλης κινέζικης εταιρείας γύρω στο 23%, 24%, αλλά η πλειοψηφία του ΑΔΜΗΕ και των δικτύων είναι στο δημόσιο. Άρα, το ζητούμενο είναι, πώς διασφαλίζονται τα δικαιώματα του δημοσίου και το δημόσιο συμφέρον και πως συνεργάζεται κανείς με καθαρούς, ανοιχτούς όρους με τους ιδιώτες. Σχετικά με το θέμα που συζητάμε σήμερα, δυστυχώς, ακούσαμε εδώ, την συνέχεια της καταστροφολογίας για τη Δ.Ε.Η., κάτι το οποίο ξεκίνησε προεκλογικά από τη Ν.Δ., όσο καιρό ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση, εντάθηκε το καλοκαίρι από τον Υπουργό, κ. Χατζηδάκη, και ακούμε σήμερα πάλι τα ίδια. Η κατάσταση δεν ήταν αυτή, η οποία περιγράφτηκε. Δεύτερον, η κυβέρνηση της Ν.Δ. έκανε κάποιες επιλογές όπως να αυξήσει το ηλεκτρικό, κάτι που αρχίζουν να βιώνουν τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και οι αγρότες, όταν στα δύσκολα μνημονιακά χρόνια 2012 - 2014 αυξήθηκε 60% η τιμή του ηλεκτρικού, ενώ επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αντίθετα μειώθηκε 12%.

Με το σχέδιο το οποίο έχετε και με την αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού, που αρχίζουν να βιώνουν οι Έλληνες πολίτες, κερδίζουν οι ιδιώτες. Οι καταναλωτές φεύγουν από τη Δ.Ε.Η. και πηγαίνουν πιθανόν σε φθηνότερα τιμολόγια. Κάποια στιγμή θα θέλαμε και κάποια συγκεκριμένα στοιχεία σε σχέση με αυτό, ποιοι δηλαδή τελικά ήταν ωφελημένοι. Σχετικά με το νομοσχέδιο, επειδή είναι δήλωση και του Υπουργού η ιδιωτικοποίηση της Δ.Ε.Η., ξεκινάμε με το ξεθεμελίωμα εργασιακών δικαιωμάτων και σχέσεων. Αυτό ξεκίνησε το καλοκαίρι, πριν κλείσει η Βουλή, με δύο βασικές τροπολογίες που είχαν έρθει τον Αύγουστο από τον κ. Βρούτση για τις αναιτιολογημένες απολύσεις και για τα θέματα των εργολαβικών. Τώρα, μπαίνουν στον πυρήνα των συλλογικών συμβάσεων. Με το εν λόγω σχέδιο νόμου, έχουμε εργαζόμενους δύο ταχυτήτων. Οι καινούργιοι που θα προσλαμβάνονται, δεν θα «ωφελούνται» από τη συλλογική σύμβαση, η οποία ισχύει. Παρακάμπτεται ο ΑΣΕΠ και όλες αυτές οι διαδικασίες, ενώ στο άρθρο 12, που αφορά τα τιμολόγια για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους της Δ.Ε.Η., καταστρατηγείται η αρχή της συλλογικής σύμβασης. Δηλαδή, η Κυβέρνηση με συγκεκριμένο άρθρο καταργεί κάποια ποσοστά έκπτωσης, κάτι το οποίο προβλέπεται από συλλογικές συμβάσεις.

Αυτό είναι βασικό χτύπημα στην αρχή των συλλογικών συμβάσεων, διότι άλλο να γίνει μια διαπραγμάτευση εργαζομένων και επιχείρησης, για να δουν πιθανόν αν χρειάζεται κάποια μείωση στην πτώση και άλλο να έρχεται με Νόμο. Άρα, λοιπόν, δημιουργείται όλο αυτό το πλαίσιο από την πλευρά της Κυβέρνησης και είναι η αρχή συνολικά για επιχειρήσεις ΔΕΚΟ, για το τι πρόκειται να γίνει από δω και πέρα. Όσον αφορά την αγορά του αερίου, με τον ν.4602/2019 υπήρχε η ΔΕΠΑ υποδομών, η ΔΕΠΑ δικτύων. Επαναφέρετε τώρα διατάξεις αυτού του νόμου που ψηφίστηκε, όμως από την άλλη μεριά το δημόσιο βγαίνει ουσιαστικά εκτός και από τις δύο αυτές δομές, την ΔΕΠΑ υποδομών και την ΔΕΠΑ δικτύων. Αυτό είναι πολύ σοβαρό. Πώς θα προχωρήσουν οι ιδιώτες σε επενδυτικά έργα στον τομέα του αερίου; Πώς θα επεκταθεί οριστικά σε όλη τη χώρα; Ήδη έχει ξεκινήσει το φυσικό αέριο να φτάσει παντού. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός; Δεν βλέπουμε ούτε εδώ σχεδιασμό, όπως δεν βλέπουμε και κάποιο συγκεκριμένο σχεδιασμό για τη Δ.Ε.Η.. Πώς θα πάμε στην λογική της απολιγνιτοποίησης, που εξήγγειλε ο κ. Πρωθυπουργός, ποιο είναι το σχέδιο; Δεν έχουμε τον νέο σχεδιασμό για την ενέργεια και το κλίμα που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αλλά δεν το έχουμε δει ακόμη. Όσο για την απολιγνιτοποίηση, που όλοι θέλουμε για περιβαλλοντικούς λόγους - κλιματική αλλαγή και ανάγκη των καιρών η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα - ποιος θα πληρώσει αυτή την μετάβαση;

Δηλαδή, το κόστος της μετάβασης, την ενεργειακή φτώχεια κ.λπ.; Υπάρχει και το άρθρο 12 που μιλάει για την τιτλοποίηση των οφειλών της Δ.Ε.Η. που θα πάνε σε ιδιώτες. Τι επιλογές και ποιο κομμάτι θα πάρουν οι ιδιώτες; Μέχρι τώρα μπορεί να υπήρχε μια εταιρεία συνεργαζόμενη, δικηγόροι κ.λπ., αλλά η Δ.Ε.Η. είχε ένα λόγο. Ποιο κομμάτι είναι εκείνο που θα πάει; Μήπως θα πάει το καλό κομμάτι, ρυθμισμένες οφειλές και όλα αυτά; Διότι, υπάρχει ένα θέμα σε σχέση με αυτό και εδώ, θα έρθω να πω ότι έχουμε διακοπές ρεύματος. Κύριε Υπουργέ, η προηγουμένη κυβέρνηση είχε δημιουργήσει ένα ταμείο και είχαν δοθεί 40 εκατ. ευρώ πριν από δύο χρόνια για επανασυνδέσεις κλπ. Τι σκοπεύετε να κάνετε για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και ευάλωτους συμπολίτες μας σχετικά με τις διακοπές σύνδεσης; Αυτό το πράγμα το ζητάμε και νομίζω ότι είχαμε κάνει και μια ερώτηση το καλοκαίρι. Θα κλείσω με ένα θέμα για την τροπολογία και εδώ, είναι θέμα πως έρχονται οι τροπολογίες. Αφορά τη διαδικασία εκκαθάρισης συναλλαγών συμμετεχόντων στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου με τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς, δικτύου διανομής, διαχειριστή ΑΠΕ και εγγυήσεων προέλευσης. Θα έρθω στο άρθρο 4, όπου αναφέρεται ότι ο καθορισμός της προτεραιότητας γίνεται με Υπουργική Απόφαση, ώστε να μελετηθούν, να σταθμιστούν με τον κατάλληλο τρόπο ειδικού χαρακτήρα στοιχεία: Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος, η ενίσχυση της αυτοπαραγωγής, η προώθηση ενεργειακών κοινοτήτων, η εγκατεστημένη ισχύς κ.λπ.. Έχουμε τις ενεργειακές κοινότητες, ένα σοβαρό αξιόλογο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και ήδη έχει αρχίσει και αναπτύσσεται και έχουμε ενεργειακές κοινότητες κ.λπ., οι οποίες, όμως, έμπαιναν στο δίκτυο. Τώρα μιλάμε για Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τη σειρά που θα μπαίνουν οι διάφοροι παραγωγοί; Θα υπάρχει για τις ενεργειακές κοινότητες που έχουν ένα χαρακτήρα και κοινωνικό και τοπικό και μικρού μεγέθους και δίνουν πολλές δυνατότητες και αυτοπαραγωγής κ.λπ., κάποια ιδιαίτερη ρύθμιση; Ευχαριστώ.